2009. június 2., kedd

...hogy az embert átveri az APEH

A tavalyi adóbevallásom kitöltése közben (igazság szerint a Kedves töltötte ki, én csupán kiradíroztam a ceruzával írt számokat és telefonáltam az APEH ügyfélszolgálatának, tisztázandó, hogy minden szám a helyén van-e; valahogy alapjáraton fázom minden hivataltól meg hivatalos ügyintézéstől) derült ki, hogy nem is kellett volna önadózónak lennem. Idézte a telefonos ember nekem kapásból a paragrafusokat meg azok bekezdéseit, végigvettünk minden számot a minden rubrikában, úgy tűnt, minden rendben.

No, pénteken telefonál a Kedves, hogy jött nekem ajánlott levelem, de nem tudni kitől, a postásunk kihúzta azt a mondatot az értesítőből, hogy a mai napon átvehető a küldemény, de újból megpróbálja kézbesíteni június 6.-án. Furcsállottam, hogy szombaton, meg hát azt is, hogy aznap nem vehető át a postán, de hát próbáljuk meg!
Közben meg arra gondoltam, hogy hivatalos irat kitől jöhet nekem? Elkövettem valamit tudtomon kívül és távollétemben elítéltek és most vonulni kell befele? Eszembe sem jutott, hogy az Adóhivatalnak nem tetszik valami a bevallásomban.
Aztán a postán - szigorúan 18:00 óra után! - beálltam a sorba, nyújtom a kisasszonynak az értesítőt meg a személyit meg a lakcímkártyát. Felhúzott szemöldökkel olvassa a kollégája írását. Keres. Nagy nehezen talál. (Mert ugye aki keres...) Én meg lepődök. Hogy hát hogy van az, hogy az A1 lap 70. sorának C oszlopában szereplő összeget 0 forintra javították? Persze megválaszolták a levélben, a 2003. évi XCII. tv. (Art.) 34. § (1) bekezdése értelmében. S ha nem értek egyet, hát az Art. 34. § (2) bekezdése értelmében, a levél kézhezvételétől számított 15 napon belül "...egyeztetés céljából bevallásának saját példányával, az összes igazolásával, adóazonosító számát igazoló okiratával, a személyi igazolványával (...) szíveskedjék felkeresni (...) ügyfélszolgálati irodánkat." Meg ugye ügyintéző neve, meg az ő telefonszáma, meg vonalkód és egyéb hasznos információk.

Hát ma reggel paksaméta a zsákba, dolgozóból telefon 7:50 körül. Kicsöng és fel is veszik. (Sokaktól hallott rossz tapasztalat: az APEH elérhetetlen.) Mondom, ki vagyok és kit keresek. Hogy majd tíz perc múlva lesz itt a kollegina. Bő tíz perc múlva visszahívom, ugyanaz a hang, mondja ő az... Előadom az előadandót, kéri a vonalkód számát, mondom, mire értetlenkedik, hogy miért is telefonálok, hiszen az éves bruttó jövedelmem magasabb, mint az az összeghatár, ami alatt igénybe lehet venni az adójóváírást. Alig valamivel, persze, de hát a szabály az szabály ugye, és hát valahol mindig meg kell húzni egy határt. Mondom, de hát mikor töltöttem ki a bevallást, végigvettünk minden számot a minden rubrikában a telefonos ügyfélszolgálatos kollégájával, s úgy tűnt, minden rendben. Hát a kolléga sajnos tévedett, viszonthallásra! - volt a válasz és letette...

Szóval drága jogkövető állampolgárok, lesztek szívesek nem úgy tenni, mint én, hogy bedőltök minden telefonos ügyfélszolgálatos információnak. Tessék minden ügyetek kellő körültekintéssel, mindenféle törvények és mellékleteik bemagolásával, az összes ÁSZF és Hirdetmény minden kis- és nagybetűjének ismeretével felvértezve nekivágni bármilyen ügyintézésnek.

Nincsenek megjegyzések: